100. yıl bir kulüp için ne kadar önemli ise, o sene giyilecek olan formalar da o kadar önemlidir. Kulübün tarihini, 100 yıllık geçmişini, başarıları, hüzünleri, kahramanları yansıtmalıdır o forma. Asırlık bir camiayı temsil etmelidir.
Dünyada çok başarılı örnekleri bulunan 100. yıl formaları ülkemizde bizden önce kuruluş tarihleri itibari ile Beşiktaş ve Galatasaray tarafından da kullanıldı. Beşiktaş 2 çeşit forma üretmişti. Biri düz siyah, kolları beyaz ve bu tarz formalarda bir ritüel haline gelmiş olan ipli yakalı idi. Diğeri ise çubuklu forma üzerine işlenmiş futbolcu isimlerinin bulunduğu bir forma idi. Galatasaray ise klasik parçalı önünde büyük bir logo ve bu logo içerisinde şampiyonluk alınan yılların yer aldığı bir dizayn yapmıştı. Logonun büyüklüğü ve kuruluş tarihi olması gereken yere denk gelen Avea reklamı sebebi ile çoğu kesim tarafından beğenilmemişti.
Fenerbahçe sezon öncesi Faruk Ilgaz Tesislerinde gerçekleştirdiği görkemli bir defile ile tanıttı 100. yıl formalarını. Aylar öncesinden başlayan meraklı bekleyiş, denizin ortasından gelen tekne üzerine yerleştirilmiş dev formanın görünmesi ile son bulmuştu. 100. yıl için 2 çeşit forma tasarlanmıştı ve bu özel seneye has olarak Adidas kollardaki 3 çizgiden vazgeçmişti her iki forma için de.
Biri beklendiği üzere klasik çubukluydu. Kollar dahil tamamen çubuklar ile donatılmış forma klasik lacivert bir yaka ile tamamlanmıştı. Yıllardır özlenen çubuklu tam anlamı ile karşımızdaydı. Diğer forma ise altın sarısının hakim olduğu yine lacivert yakalı idi. Bu formanın özelliği ve anlamı ise detaylarını gördüğümüzde kendini gösterdi. Kuruluştan bu güne kulübe hizmet etmiş önde gelen isimlerin resimleri ile donatılan formada Şükrü Saraçoğlu’dan Tony Schumaher’e kadar birçok ismi görmek heyecan vericiydi. Resimlerin hafif renk tonlama farkları ile işlenmiş olması görsel güzelliği daha da arttırmıştı. Göğüs kısmında ortada, stadımızın resmi, sağ kolda 1907, sol kolda ise 2007 yazması ise diğer güzel detaylarından bazıları idi formamızın.
3. bir forma daha vardı bu sezon deplasmanlara alternatif olması için ama özel bir tasarımı yoktu. Adidas’ın o sezonki kalıplarında üretilmiş ve gümüş rengiydi. Hatta bu kalıp Galatasaray formaları için de kullanılmıştı aynı sezonda. Hazırlık maçları dışında giyildiğini bile hatırlamıyorum bu formamızın.
3. bir forma daha vardı bu sezon deplasmanlara alternatif olması için ama özel bir tasarımı yoktu. Adidas’ın o sezonki kalıplarında üretilmiş ve gümüş rengiydi. Hatta bu kalıp Galatasaray formaları için de kullanılmıştı aynı sezonda. Hazırlık maçları dışında giyildiğini bile hatırlamıyorum bu formamızın.
Yukarıda bahsettiğim 3 forma da maç formalarıydı. Ancak bu sezonun en güzel sürprizi taraftar için yıllardır istenen şekilde bu formaların özel üretiminin gerçekleştirilmiş olmasıydı. Kulüp, formalarında reklam istemeyen taraftarları da düşünmüştü. Bir tarafında üzerinde reklam olmayan, kulübün eski ve yeni logolarının işlendiği ve sırt kısmında da numara için boşluk bulunmayan tamamı çubuklu forma, diğer tarafında ise resim desenli altın sarısı forma bulunan çift taraflı formalar üretilmişti. Altın sarısı üzerinde de ahengi bozmayacak şekilde solda kulüp logosu sağda ise 100. yıl için tasarlanmış olan logolar bulunmaktaydı. Çift taraflı forma uygulaması gerçekten amaca hizmet eder nitelikteydi ve taraftar tarafından da fazlası ile ilgi gördü.
Formalarda kullanılan kulüp logosuna da 100. yılı temsilen detaylar eklendi. Logonun alt kısmında marşımızın ‘’Mazinde bir tarih yatar’’ dizeleri ve altında da 1907-2007 yazısı yer alıyordu.
Resimli formamız UEFA kuralları çerçevesinde uygun görülmeyince Adidas sadece Avrupa kupası maçlarında giyilmesi için aynı renkte ama üzerinde hiçbir desen olmayan ve kollarında da 3 çizgi bulunan bir forma daha üretti. Bu forma beğenildi ve talep de oldu ama satışa çıkmadı.
Resimli formamız UEFA kuralları çerçevesinde uygun görülmeyince Adidas sadece Avrupa kupası maçlarında giyilmesi için aynı renkte ama üzerinde hiçbir desen olmayan ve kollarında da 3 çizgi bulunan bir forma daha üretti. Bu forma beğenildi ve talep de oldu ama satışa çıkmadı.
Genel olarak 100. yıl için üretilen tüm forma ve logoların başarılı olduğunu, amaca hizmet ettiğini ve Fenerbahçe’nin tarihini temsil ettiğini söyleyebiliriz. Bu anlamlı yılda, bu formalar ile gelen şampiyonluk 100. yılımızı daha da değerli kıldı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder